Muzyka która ciebie otacza jest to zapewne muzyka europejska. Nie jest to jedyny rodzaj muzyki, były w historii świata i istnieją obecnie na innych kontynentach inne jej rodzaje rządzące się odmiennymi niż muzyka europejska prawidłami.

Zajmijmy się jednakowoż tym co nam najbliższe. Muzyką, której prawidła w zrębach ukształtowały średniowiecze i renesans kontynentu Europa.

Zacznijmy nasza lekcję od tego co chyba najłatwiejsze w teorii muzyki, od oktawy. Oktawa to taka specyficzna odległość dwóch dźwięków które zagrane razem słyszymy jako nad wyraz zgodne. Trąć którąkolwiek strunę gitary nie naciskając jej, niech zabrzmi drgając swobodnie na całej swojej długości, od siodełka do podstawka. A teraz naciśnij ją na XII progu. XII próg jest dokładnie w połowie długości struny, skróciłaś, skróciłeś strunę o połowę. Trąć strunę ponownie. Czy słyszysz niemal identyczny co przy strunie wybrzmiewającej na całej długości lecz bardziej "piskliwie" brzmiący ton? Oto przed chwilą zagrałaś, zagrałeś dwa dźwięki niezwykle podobne do siebie lecz różniące się jakby tylko barwą, te dwa dźwięki to dźwięki zagrane w oktawie, mówimy, że dzieli je odległość oktawy.

Europejski podział oktawy na 12 różnych dźwięków - półtonów ma swoje korzenie ponoć jeszcze w starożytnej Mezopotamii. Tak zatem nie było jeszcze na świecie gitary kiedy dokonał się właściwy europejczykom podział wszystkich dźwięków według ich wysokości na 12 póltonów, mimo podejmowania różnych eksperymentów i prób dokonywania zmian w zasadzie obowiązuje on do dziś. Nie jest to jedyny możliwy podział - w muzyka chińska poprzestaje na pięciu dźwiękach zaś indyjska dzieli oktawę na 22 tonów.

Siodełko gitary

Oktawa została podzielona na 12 półtonów. Widzisz to na gryfie twojej gitary - między siodełkiem gitary a XII progiem na którym możesz zagrać oktawę jest, wiadomo, 12 progów. Naciskając strunę kolejno na każdym z nich uzyskujesz kolejne półtony. 12 półtonów.

I tu najbardziej istotna część naszej lekcji. Każdy z dźwięków uzyskanych przez naciskanie struny na kolejnych progach ma swoją nazwę. Zobacz na infografice jak nazywają się te dźwięki.

 

bez2
Infografika pomocna w nauce rozmieszczenia i nazw dźwięków na gryfie gitary
Ściągnij infografikę

Znajomość nazw dźwięków na gryfie gitary bardzo ułatwia porozumiewanie się z innymi muzykami oraz korzystanie z wiedzy zawartej w teorii muzyki. Bez znajomości rozmieszczenia i nazw dźwięków trudno będzie tobie nauczyć się skal będących niezwykle pomocnymi przy graniu solówek. Nie nauczysz się bez tego także harmonii niezbędnej przy opracowywaniu akompaniamentu i komponowaniu.

Gorąco cię zachęcam do podjęcia nauki rozmieszczenia i nazw dźwięków na gryfie gitary. Powieś na ścianie albo umieść pulpicie komputera załączoną infografikę ale przede wszystkim - graj pokazane na niej dźwięki żeby wykształcić w sobie błyskawiczne, odruchowe odnajdywanie ich położenia..

Tagged:

Zostaw komentarz

Twój email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*