Pod tajemnicza nazwą "skala" kryje się zestaw dźwięków używanych przez muzyka do skomponowania a potem do zagrania utworu muzycznego, np. twojej ulubionej piosenki. Jak nietrudno się domyśleć, skale są używane nie tylko w grze na gitarze. Każdy z instrumentów na którym ktoś próbuje zagrać piosenkę używa przypisanej do tej piosenki skali. Także wokalista, śpiewając piosenkę, używa dźwięków odpowiedniej dla tej piosenki skali.

Ucząc się grać na gitarze nie sposób nie korzystać ze skal nawet jeśli nie masz najmniejszej ochoty zgłębiać tego na pozór trudnego tematu. Zarówno grając akompaniament akordami jak i kiedy grasz melodię piosenki korzystasz z dźwięków skali. Także wtedy, kiedy odtwarzasz solówkę zasłyszaną w oryginalnym wykonaniu lub grasz swoją własną korzystasz z dźwięków skali i prawie na pewno - z żadnych innych!

Oto najprostszy przykład: akompaniament piosenki "Zawsze tam gdzie ty" jak najbarzdiej gitarowego zespołu Lady Pank zagrasz korzystając z czterech akordów C-dur, a-moll, G-dur i F-dur. Na załączonej infografice znajdziesz diagramy tych gitarowych akordów.

podstawowe akordy na gryfie gitary Infografika z diagramami podstawowych akordów gitarowych

Kliknij żeby ją ściągnąć

Spróbuj zagrać na gitarze tę piosenkę wraz z Lady Pank. W zwrotce graj

C-dur, a-moll i G-dur

w refrenie zaś

F-dur, G-dur, C-dur i a-moll

Włącz poniższe video i do roboty. Nie ma zmiłuj się, to jest prawdziwa lekcja gry na gitarze!

Udało się? Nie było to takie bardzo trudne ale jeśli jednak sprawiło tobie kłopot dopasowanie akordów do odpowiednich fragmentów piosenki weź u nas kilka lekcji gry na gitarze [link do Lekcji gry na gitarze].

A teraz poddaj akordy tej piosenki analizie: z jakich też one składają się dźwięków. Jeśli nie masz jeszcze biegłości w określaniu i nazywaniu dźwięków na gryfie gitary skorzystaj z infografiki opublikowanej w poście Lekcja gry na gitarze - rozmieszczenie dźwięków na gryfie gitary.

Tak! Zgadza się! Te akordy składają się tylko i wyłącznie z dźwięków:

C D E F G A i H

i żadnych innych. Są to dźwięki znanej tobie zapewne z lekcji muzyki w szkole gamy C-dur.

Podobnie melodia tej piosenki - spróbuj ją zagrać, to również nie jest takie trudne - składa się tylko i wyłącznie z dźwięków gamy C-dur.

Dźwiękom gamy C-dur, tym znanym chyba każdemu Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si-Do, można nadać także inną nazwę: jest to ni mniej ni więcej tylko skala C-dur. Grając akordami akompaniament do piosenki "Zawsze tam gdzie ty" oraz grając lub śpiewając jej melodię korzystasz ze skali C-dur, tylko z jej dźwięków składasz akordy i z jej dźwięków układasz melodię. Jeśli przyjdzie tobie do głowy zagrać solówkę do tej piosenki to radzę tobie: graj ją również używając dźwięków skali C-dur, da tobie to gwarancję tego, że nie zagrasz dźwięków nie pasujących do tej piosenki, takich, które obudzą w publiczności niemiłe odczucie rażącego dysonansu.

Skala jest zatem zespołem dźwięków używanych w danej kompozycji. Skale są różne, mogą składać się z różnej liczby dźwięków. Skale durowe, w tym także C-dur składają się z 7 dźwięków, są skale składające się z pięciu dźwięków (pentatoniki) zaś skala chromatyczna składa się z 12 dźwięków. Jest to skala składająca się ze wszystkich 12 półtonów zawierających się w oktawie, ponieważ jesteś gitarzystką / gitarzystą wyjaśnię to tobie językiem gitarowym: ze wszystkich dźwięków wydobywanych przez ciebie kiedy naciskasz strunę kolejno próg po progu, od struny swobodnie brzmiącej do XII progu twojej gitary.

Na koniec bonus naszej lekcji teorii, coś dla dociekliwych: czym różni się skala od gamy? Dlaczego ten sam zestaw dźwięków raz nazywamy gamą a kiedy indziej skalą?

Gama to osiem dźwięków zawierających dźwięki skali składającej się z siedmiu dźwięków. Z siedmiu bo ósmy, kończący gamę, jest zawsze taki sam jak ten pierwszy. Tak to wygląda w gamie C-dur, w oznaczeniach solmizacyjnych

Do-Re-Mi-Fa-Sol-La-Si-Do

czy też w systemie oznaczeń literowych

C-D-E-F-G-A-H-C

A zatem: gama jest uporządkowanym zestawem ośmiu dźwięków ułożonych kolejno i posiadającym ściśle określony dźwięk od którego ten zestaw się zaczyna (i kończy). Od tego początkowego dźwięku bierze się nazwa gamy, dźwięki skali C-dur umieszczone kolejno według wysokości dźwięku poczynając od C i kończąc na ósmym dźwięku C noszą nazwę gamy C-dur.

Można dźwięki skali C-dur ułożyć kolejno zaczynając od któregokolwiek innego niż C dźwięku ale to już jest zupełnie inny temat, znakomity na kolejną lekcję teorii gry na gitarze.

Tagged: ,

Zostaw komentarz

Twój email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*