Pomyślałem sobie, że nie ma lepszej metody na zachęcenie ciebie do gry na saksofonie jak zaprezentować tobie mistrzów tego instrumentu. Choć pisali na saksofon Berlioz, Wagner i Straus i mimo tego, że saksofon nie został wynaleziony jako instrument służący do grania jazzu to właśnie w jazzie znalazł swoje miejsce stając się niejako symbolem tego gatunku muzyki.

Era swingu pozostawiła po sobie dorobek licznej grupy saksofonistów których utwory zna dziś cały świat (niebezpodstawnie nazywa się je „standardami”). Wielu z nich pozostaje bliżej znanych jedynie maniakom saksofonu albo historykom muzyki czy dziennikarzom radiowym, a tak naprawdę to im poniekąd zawdzięczamy wprowadzenie tego instrumentu do świata muzyki jazzowej.

Fletcher Henderson

Henderson położył wiele zasług na polu historii szeroko rozumianej muzyki rozrywkowej. Mimo tego, że jemu nauka gry na saksofonie poszła dosyć gładko, czego efektem był fakt, że prawie przez dwadzieścia lat, począwszy od lat 20 ubiegłego wieku liderował jednemu z najbardziej znanych nowojorskich zespołów, jak na ironię pamięta się go przede wszystkim dlatego, że wyciągnął z Chicago do Nowego Jorku Louisa Armstronga. Sam Henderson zresztą z tego posunięcia był dumny i chętnie grywał z Armstrongiem, który od samego początku swojej muzycznej drogi przejawiał niespotykany entuzjazm, którym umiał czarować.

Duke Ellington

Duke Ellington, a w zasadzie Edward Kennedy Ellington znany jest z wielu standardów, w tym Take the „A” train, I Let A Song Go Out Of My Heart i oczywiście In a sentimental Mood, które rodziły się w czasie Wielkiego Kryzysu. Co znamienne, być może o Ellingtonie byśmy wcale nie słyszeli, gdyby nie jego prawa ręka, Billy Strayhorn, który, jak powiedział kiedyś Duke, zrobił z melodii to, czym rzeczywiście mogły być. Aczkolwiek w nowojorskim Cotton Club dał się poznać głównie jako mistrz trąbki, saksofon również nie sprawiał mu problemów.

Coleman Hawkins

Coleman „Hawk” Hawkins to jeden z najbardziej znanych saksofonistów świata. Bardzo długo grywał za plecami lidera w zespole Fletchera Hendersona, ale jego kunszt budził zasłużony i zupełnie zrozumiały podziw. Jego aranżacje przyniosły mu opinię człowieka, który potrafi zmieniać historię muzyki. Do dziś zapamiętany został jako jeden z nielicznych, którzy umieli z prawdziwą maestrią wykonać każdą melodię, choćby i technicznie niemożliwą na saksofon tenorowy, a do tego dołączyć własną lirykę tematu. Wykształcony muzycznie Hawkins dokonał czegoś niemożliwego – z drugorzędnego instrumentu marnej orkiestry uczynił instrument solowy. Oczywiście nie udałoby mu się to, gdyby nie doskonałe lekcje teorii, jakie odebrał w naprawdę młodych latach (saksofonem zainteresował się w wieku 9 lat, kiedy opanował już między innymi sztukę gry na pianinie).

Ben Webster

Ben Webster jest uznawany razem z Lesterem Youngiem i Colemanem Hawkinsem za mistrzów saksofonu ery swingu. Nie miały dla niego tajemnic ani ballady, ani błyskawiczne, wymagające niewiarygodnej zręczności aranżacje improwizacyjne. Do końca swoich dni był gorąco witany przez fanów na całym świecie. Ciekawe, jak czuł się, kiedy słuchał innych wykonawców, którzy próbowali – z różnym skutkiem – naśladować swojego mistrza. Jedną z takich perełek, które tylko nieliczni potrafili zinterpretować, jest Websterowska wersja „Cotton Tail”.

Lester Young

Lester Young nie miał wyjścia – musiał zostać muzykiem, żeby grać w rodzinnym zespole. Jego muzyka – spokojna, stonowana, delikatna, idealnie przeciwna temu, co grywał Coleman Hawkins, nie była w stanie od razu porywać publiki. Na swój sposób stał się celebrytą – ekscentryk z saksofonem grał długo, przez jakiś czas nie znajdując zrozumienia. Nie wiadomo, czy ktokolwiek go zrozumiał – dziś wiadomo, że można go pokochać, a są tacy, którzy próbują mu dorównać. Cóż – to ostatnie wyzwanie wydaje się niemożliwe do spełnienia, ale sam Young też dług nie mógł się przebić. Kiedy jego gwiazda jednak rozbłysła, świeciła jaśniej niż którakolwiek inna na niebie ery swingu.
Czy udało mi się zachęcić ciebie do gry na saksofonie? Jeśli tak, zapraszam na lekcje gry na saksofonie [tu link do kategorii lekcje gry na saksofonie]

Czy udało mi się zachęcić ciebie do gry na saksofonie? Jeśli tak, zapraszam na lekcje gry na saksofonie.

Tagged:

Zostaw komentarz

Twój email nie będzie publikowany. Wymagane pola są oznaczone*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*