Filip Postaremczak

Filip Postaremczak

Gra na gitarze basowej i na kontrabasie to jego wielka miłość. Od wielu lat związany jest z poznańską sceną muzyczna. Współpracował z wieloma artystami tej sceny m.in. z Przemysławem Śledziem "Sledziuha", Pawłem Postaremczakiem, Piotrem Grossmannem, Danielem Patalasem, Wacławem Zimpelem czy Kubą Frydrychem. Gra na gitarze basowej i na kontrabasie, pisze autorskie piosenki, śpiewa a przede wszystkim - jest liderem w zespole Diesel Hangovers.

Tworzy muzykę do spektakli teatralnych i filmów. Nagrywa w wielu gatunkach muzycznych od muzyki klasycznej, przez jazz, country, rock, bluegrass po disco czy drum'n'bass. Jego największą fascynacją jeżeli chodzi o grę na gitarze basowej pozostaje funky.

Zacząłem grać na basie po obejrzeniu koncertu Petera Gabriela, gdzie Tony Levin mnie po prostu rozwalił swoim graniem, poczuciem humoru, osobowością sceniczna i profesjonalizmem. Byłem wtedy młodym chłopakiem i nie rozumiałem wiele, ale na pewno czułem to, ze Tony był kimś w rodzaju kotwicy dla całego bandu. Urzekło mnie to, że cały band mógł na nim polegać. Poza tym jego brzmienie było nie do przebicia.

Następną inspiracją do sięgnięcia po bas był Sting z czasów The Police. Uwielbiałem to jak śpiewał, skakał i szalał z gitarą basową po scenie. Dopiero później doceniłem prostotę jego linii basowych i zauważyłem, że wcale nie są takie proste. Poza tym podobało mi się w jaki sposób grał kostka na basie.

Ja zawsze wiedziałem po co i co to jest bas. Po prostu lubiłem jego brzmienie i wolałem je od brzmienia zwykłej gitary. Ja nigdy nie marzyłem o graniu na gitarze. Ten instrument nigdy mnie nie interesował, chociaż cale życie słucham muzyki opartej o gitarę elektryczna.

Dlatego nie rozumiem gadania, że basistami zostają kiepscy gitarzyści. Ja zawsze widziałem różnicę. Podobieństwo pomiędzy gitarą basową, a zwykłą gitara kończy się właściwie na tym, że gitara basowa to też jest gitara. Reszta jest inna. To jest zupełnie inne podejście do tworzenia i grania muzyki."

Swoim uczniom zwykł mówić: "Przy graniu cudzych projektów, najważniejsze to mieć na tyle szeroki wachlarz środków w graniu na basie żeby móc odpowiednio wpasować się w każdą stylistykę, czy zachciankę kompozytora albo lidera. Ten rodzaj wszechstronności chciałbym przekazać swoim uczniom na lekcjach gry na basie, które prowadzę".

Student Wydziału Jazzu na Uniwersytecie Zielonogórskim w klasie kontrabasu prof. Jacka Niedzieli. Uczestnik warsztatów basowych w Royal Scottish Academy of Music and Drama w Glasgow.

Prowadzi lekcje gry na gitarze basowej w szkołach muzycznych World Of Music i szkole muzycznej Stara Roszarnia.

terminy_zajec